مکارانهتر و زیرکانهتر از همه «رهبر
نظام جمهوری اسلامی» (و نه فقط شخص سید علی خامنهای) فهمید که مردم به
زودی درخواهند یافت که بار دیگر چه کلاه بزرگی بر سرشان رفته و اوضاع
اقتصادی و اجتماعیشان بدتر هم خواهد شد و آمادهی اعتراض خواهند گشت، پس
با کلیدواژهی «نفوذ» زمینه را برای «نعوظِ» استوانههای سرکوب آماده ساخت…
دیو جماران جام زهر خود را در کاسه سر
جوانان ایران نوشیده و رفته بود؛ خامنهای، رئیسجمهور اهل شعر و رمان و
پیپ، رهبر شده بود؛ جنگ به پایان رسیده بود؛ دوران «سردارِ سازندگی» فرا
رسیده بود؛ «اکبر و رهبر» خود را چون فرشتهی نجات مردمْ بزک کرده بودند؛ و
مردم چشم به «معجزه»ی آنها داشتند؛ اما… با پایان دوران ریاست جمهوری
رفسنجانی، همه گمان کردیم او دیوی است که باید بیرون رود و فرشتهای برای
«اصلاح» بیاید و با دیوِ رهبر و اکبر مبارزه کند؛ و آن فرشته را در چهرهی
دروغگوی فریبای دیگری به نام سید محمد خاتمی جستجو کردیم.
هیچگاه از خود نپرسیدیم که آیا مشکل از
افراد و اشخاص است یا از ساختار و نظام؟ آیا ساختاری فاسد و اصلاحناپذیرْ
با تغییرِ افرادْ بهسامان خواهد شد؟ یا اینکه بازیِ ما در زمینِ استبدادْ
از طریقِ انتخابات و… باعث مشروعیتبخشی به این نظام فساد و بازسازی و
فربهتر شدنِ استبداد، خفقان و سرکوب خواهد شد؟
محمد خاتمی هشت سال با خنده و گریه مردم
را فریب داد، دروغ گفت و نظام را تنومند ساخت و از پرتگاه سقوط نجات داد.
پس از آنْ نوبتِ کسی بود که از هزینهای که «سید خندان» در حساب نظام ریخته
بود، بهرهبرداری کند و مردم را «گریانتر» سازد و جلوهی «قهاریتِ» اسلام
را برجسته سازد و نظام را جسورتر نشان دهد؛ پس احمدینژاد ناگهان از درونِ
بستهی «لُپلُپِ» نظام نمایان شد و البته وظیفه خود در ساختار جمهوری
اسلامی را به خوبی انجام داد. پس از او، در این چرخهی فاسد و دور باطل،
نوبت کسی بود که «چهره رحمانی» اسلام و نظام را برجسته سازد؛ و این بار حسن
روحانی، «امام»ساز و نماد نیرنگ نظام،
یار غار اکبر و همراه رهبر را روانهی میدان ساختند تا مالهبهدست و دروغ
بر لبْ یک بار دیگر نشان دهد که «و مکروا و مکرالله، والله خیرالماکرین»!
و البته روحانی مکری دیگر نیز بر
اندوختههای مکارانهی خود افزود تا راه «فرجی» بر ستون لرزان نظام بگشاید:
«توافق هستهای»! هرچند نظام خود به خوبی میدانست که مشکلاتِ بهوجود
آمده نه برآمده از ریاست جمهوری محمود احمدینژاد بود و نه تحریمها، بلکه
برخاسته از نظام ناکارآمد و ساختار فاسدی بود که از درون پوسیده و هیچ بخشی
از آن قابل استفاده نیست؛ اما باید لباسی زیبا بر این درونِ گندیده پوشاند
و آن را به خریداران ناآگاه فروخت. و بدین ترتیب ظریف را با لبخندی به
سراغ جامعه جهانی فرستادند و در درون کشور همهی کوزهها را بر سر
احمدینژاد شکستند و تمام مطالباتِ انباشته و آشکار و نهانِ مردم را به
«رفع حصر» فرو کاستند و از این رهگذر بارِ دیگر «مشروعیت» داخلی و
بینالمللی کسب کردند و گفتند فعلا از این «برههی حساس» بگذریم، که «از
این ستون به آن ستون فرج است»!
اما پس از دو سالْ وعدههای روحانی هم پوچ
و پوشالی از آب درآمد، و فریباییهای «فریدون» جز فریب حاصلی نداشت. اوضاع
مدام بدتر و بدتر شد و از توافق هستهای آبی برای مردم گرم نشد و نخواهد
شد. جامعهی جهانی نیز فهمید که ماهیت جمهوری اسلامی «تغییرپذیر» نیست.
هرچند مکارانهتر و زیرکانهتر از همه «رهبر نظام جمهوری اسلامی» (و نه فقط
شخص سید علی خامنهای) فهمید که مردم به زودی درخواهند یافت که بار دیگر
چه کلاه بزرگی بر سرشان رفته و اوضاع اقتصادی و اجتماعیشان بدتر هم خواهد
شد و آمادهی اعتراض خواهند گشت، پس با کلیدواژهی «نفوذ» زمینه را برای
«نعوظِ» استوانههای سرکوب آماده ساخت.
آری، تجربه نشان داده و تحلیلِ تئوریک
آشکار میسازد که «استبداد دینی» (بدترین نوع استبداد) «اصلاحپذیر» نیست؛
و راه رهایی از این دور باطل و چرخهی فاسدْ در درونِ دَوَرانِ این دایره
قرار ندارد. پس راه رهایی از اختاپوس جمهوری اسلامی چیست؟
«رهایی رایگان نیست»، اما حداقل شایسته و
بایسته است که کمترین هزینه را برای آن پرداخت کنیم، و آن هم هزینهای
نیست جز عدمِ تامینِ هزینهی نظام. اینکه هزینه و سوختِ موتورِ نظامِ در
حالِ فرسایش و فروپاشیِ جمهوری اسلامی را تامین نکنیم و به دست خودمان به
این نظامِ سراپا جنایت و خیانت «مشروعیت» نبخشیم و کورهی آدمسوزیِ جمهوری
اسلامی را برای سوزاندن خود و فرزندانمان سوزان و فروزان نگاه نداریم.
آیا این عاقلانه است که به دست خودمان آتشی برافروزیم که تا کنون جان و
روان بسیاری را نابود ساخته، میلیونّها نفر را به کام مرگ آنی انداخته یا
به حالِ مرگِ تدریجی درانداخته؟ و مهمترین و کمهزینهترین اقدام در این
راستا «نافرمانی مدنی»، عدمِ مشارکت در نمایشهای جمهوری اسلامی و بازی
نکردن در زمینِ نظام است.
به هر حال گذشتهها گذشته، هر چند اثرات
آن، بهویژه در عرصههای فرهنگی و اجتماعی، صدها سال باقی خواهد ماند. اما
به جای امید واهی و گفتنِ اینکه «از این ستون به آن ستون فرج است»، بهتر
است با سوخترسانی به موتورِ نامیزان و گرم کردنِ تنورِ در حالِ خاموشیِ
جمهوری اسلامی، «ظهورِ» هرروزهی این نظام را تکرار و بسامد آن را بلندتر
نکنیم و به آن «فرج» و گشایش نبخشیم و امروز و آیندهی خود و فرزندانمان
را ویرانتر و سیاهتر نسازیم؛ که اگر چنین کردیم پیش و بیش از هر چیز
شایسته است خودمان را ملامت کنیم، که «خودکرده را تدبیر نیست»!
تا زمانِ «انتخاباتِ» بعدی قطعا توپخانههای رسانهایِ داخلی و بینالمللی،
با قطبیسازیِ فضای سیاسیِ کشور و ابلیس و قدیس و اهورا و اهریمن سازیهای
دروغین و گسترده، بار دیگر تلاش خواهند کرد نظامِ یکدست اما لرزانِ خود
را نظامی «مردمی» با قطببندیهای «دموکراتیک» نشان دهند، و امیدِ واهی
برای بهبود اوضاع در دل و درون مردم ایجاد کنند. اما بدون هیچگونه تعارف
باید گفت که «خر داغ میکنند»! و هیچ «بوی بهبود از اوضاع ایران» در این
مسیر شنیده نخواهد شد.
ممکن است بگویید اگر هیزمِ تنورِ
انتخاباتِ نظام را فراهم نکنیم و آن را خاموش سازیم، تنورهی آتشِ «جنگِ
داخلی» ایران را خواهد سوخت و ایرانیان را به کام خود خواهد کشید؛ و ایرانْ
سوریه و عراق میشود و داعشیان بر ما حکم خواهند راند. اما این هم فریب،
دروغ و لولوی سرخرمنی بیش نیست. باید به نظامِ دروغ و دغل و فریب و نیرنگ
نشان بدهیم که «آن ممه را لولو بُرد»! که همه چیز در دست خود «ما مردمِ
ایران» است. اگر ما بخواهیم، اگر «من و تو ما بشویم»، آگاه باشیم و
«داعشاندیش» نباشیم، بهراحتی میتوانیم ماشینِ سرکوبِ نظام را، که در
مقابلِ سیلِ بنیانکنِ ارادهی مردم هیچ است، خاموش سازیم و خانهمان را
آزاد و آباد سازیم. پس بیاییم «دست در دست هم نهیم به مهر، میهنِ خویش را
کنیم آباد» و آگاه و آزاد.
و در پایان، سوالی برای اندیشیدن:
آیا بهتر نیست اگر برای آزادی هزینه نمیدهیم، حداقل برای استبدادْ هزینه نکنیم؟
Source : tahlilrooz
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر